گزارش تسنیم از پشتپرده ابرپروژه شهری خرمآباد/ برجهای دوقلو در بنبست/ پروژهای که به نفع مردم نیست + تصاویر
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۸۷۴۴۰
برجهای دوقلوی خرمآباد که قرار بود تحول بزرگی در عرصههای اقتصادی و فرهنگی مرکز استان لرستان ایفا کند، پس از گذشت ۷ سال مشخص شده که نهتنها این پروژه پیوست فرهنگی ندارد، بلکه ساخت آن به نفع مردم نیست! - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم ازخرمآباد، اوایل سال 93 بود که ساخت برجهای دوقلوی خرمآباد بهعنوان یک ابرپروژه عمرانی در زمینی به مساحت 17هزار مترمربع در بهترین نقطه شهر خرمآباد با مشارکت 25 درصدی شهرداری و 75 درصدی سرمایه گذار آغاز و بنا شد 36 ماهه احداث شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این طرح که که در 30 طبقه بنا بود تحول بزرگی در عرصههای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مرکز استان لرستان ایجاد کند که نهتنها در بازه زمانی مقرر به بهرهبرداری نرسید بلکه با گذشت هفت سال، تنها 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
تکمیل این پروژه شهری سالهاست یکی از مهمترین مطالبات مردم مرکز لرستان است که بههمین علت «خبرگزاری تسنیم» را برآن داشت تا در گزارشات متعددی به وضعیت نامعلوم و پر از ابهام این ابَرپروژه مرکز استان بپردازد.
بعد از انتشار آخرین گزارش خبرگزاری تسنیم با عنوان «سرنوشت برجهای دوقلو خرمآباد در هالهای از ابهام/ مقصر زمینگیر شدن ابر پروژه مرکز لرستان کیست؟» که بازتاب زیادی داشت نماینده ولیفقیه در استان لرستان نیز در چند مرحله در خطبههای نماز جمعه از وضعیت موجود برجهای دوقلو خرمآباد انتقاد کرد و خواهان تعیینتکلیف آنها شد.
به همین منظور در ادامه پیگیریهای خبرگزاری تسنیم برای روشنشدن افکار عمومی، به سراغ مدیرعامل شرکت سرمایهگذار برجهای دوقلو خرم آباد رفتیم تا آخرین وضعیت این پروژه را تشریح کرد.
حسین زاهدی در گفتو گو با خبرنگار تسنیم در خرمآباد با بیان اینکه مبنای کار شرکت سرمایهگذاری معین کوثر روشنگری و شفافیت در حوزه فنی و اجتماعی کار است، اظهار داشت: سازمان اقتصادی کوثر در استان لرستان چندین پروژه فعال در حوزه کشاورزی و معدن دارد و در حوزه عمران نیز میراثدار پروژه برجهای دوقلو کیو هستیم.
وی افزود: خوشبختانه دو گروه معادن و کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر در استان لرستان بسیار موفق و درحال فعالیت هستند، ولی در پروژه برجهای دوقلو که بهعنوان شریک سرمایهگذار از سال 93 ورود کردهایم سبب معضل و دغدغه مردم شهرستان خرمآباد شده است.
مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری گروه عمران و ساختمان معین کوثر عنوان کرد: از حدود هشت ماه پیش با استقرار تیم جدید گروه عمران و ساختمان شرکت سرمایهگذاری معین کوثر موضوع برجهای دوقلو خرمآباد و دنا شهرستان یاسوج از اولویتهای این شرکت هستند.
وی در رابطه با پروژه برجهای دوقلوی خرمآباد بیان کرد: جلسات متعددی در رابطه با پروژه برجهای دوقلو خرمآباد با مسئولان استانی برگزار کردهایم و مبنای کار حلشدن مشکل این پروژه است.
برجهای دوقلو پیوست فرهنگی ندارد
زاهدی گفت: شهردار و اعضای شورای شهرخرمآباد معتقدند میزان سرمایهگذاری برجهای دوقلو و سهم شهرداری عادلانه نیست، ما نیز براساس سیاست شفافسازی که در پیش داریم به شهرداری اعلام کردهایم تیم جدید معین کوثر بهدنبال حل مشکل این پروژه است و حاضریم طی یک صورتجلسه چنانچه در حق مردم خرمآباد از طرف ما ظلم شده قرارداد را فسخ کنید.
وی با بیان اینکه به شهرداری اعلام کردهایم براساس نظر کارشناسی کارشناسان رسمی دادگستری میزان فعالیت انجامشده را بررسی و با تعیین قیمت کارشناسی مشخص میشود شرکت سرمایهگذار چه میزان هزینه کرده و قرارداد فسخ میشود، تصریح کرد: متعهد میشویم جهت نشاندادن حسن نیت و تعهدی که به جامعه هدف در استان لرستان داریم پول نقد یا غیرنقدی که شهرداری تهاتر میکند را بابت هزینهای که کردهایم در همین استان در قالبهای کشاورزی، آبزیپروری و معدن سرمایهگذاری کنیم.
مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری برجهای دوقلوی خرمآباد خاطرنشان کرد: در ارتباط با پروژه برجهای دوقلو سؤالی که مطرح میشود این است که آیا ساخت برجهای دوقلو در 30 طبقه پیوست فرهنگی دارد؟
سرنوشت برجهای دوقلو خرمآباد در هالهای از ابهام/ مقصر زمینگیر شدن ابر پروژه مرکز لرستان کیست + فیلمواکنش سرمایهگذار برجهای دوقلوی خرمآباد به گزارش تسنیم/ ادامه اجرای برجهای دوقلو توجیه اقتصادی نداردنماینده ولی فقیه در لرستان از روند اجرای پروژه نیمهتمام "برجهای دوقلو" در خرمآباد انتقاد کردوی اظهار داشت: خرمآباد یک منطقه گردشگری است و برجهای دوقلو در بهترین نقطه گردشگری شهر است و باید این برجها پیوست فرهنگی داشته باشد ولی این مسئله مهم در ساخت برجهای دوقلو در نظر گرفته نشده است.
زاهدی افزود: با توجه به کمبود زیرساختهای فرهنگی، ورزشی و اجتماعی ساخت برجهای دوقلو با 400 مغازه تجاری به نفع مردم شهر نیست و باید سؤال کرد آیا خرمآباد ظرفیت 400 مغازه تجاری را دارد؟ آیا با توجه به بافت تجاری که برای این برجها در نظر گرفته شده به معضل ترافیک این خیابان توجه شده است؟ ما باید به موضوع واقعبینانه و فنی نگاه کنیم چون شرکت معین کوثر یک مجموع نهادی بوده و موظف است به آرامش مردم توجه ویژه کند.
ساخت برجهای دوقلو به نفع مردم نیست
مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری برجهای دوقلو عنوان کرد: بهطور یقین انتظار مردم و رسانهها از مجموعه معین کوثر بهعنوان نهاد وابسته به بنیاد شهید توجه به پیوست فرهنگی پروژههاست، ولی بهدلیل بیتوجهی مسئولان شهرداری و شرکت سرمایهگذار و یا کارهای تبلیغاتی در گذشته قرارداد برجهای دوقلو بدون درنظرگرفتن هیچگونه پیوست فرهنگی بسته شده است.
وی بیان کرد: با توجه به موارد فوق و عدم توجیه اقتصادی پروژه مذکور و همچنین نهیشدن سازمانهای نهادی از«مالسازی» و رسالت سازمان اقتصادی کوثر در خدمترسانی به جامعه هدف بنیاد شهید، طبیعتاً اجرای پروژه برجهای دوقلو متوقف شود بهتر از این است که کاری انجام شود و با ایجاد مشکلات و معضلات شهری سبب نارضایتی مردم شود.
زاهدی گفت: ساخت برجهای دوقلو با حدود 700 واحد ساختمانی که هیچگونه پیوست فرهنگی ندارد به نفع مردم خرمآباد نیست و نمیخواهیم در آینده با ساخت این پروژه که نه تنها نفعی برای مردم ندارد بلکه مشکلات عدیده اجتماعی نیز ایجاد میکند ذهنیت مردم نسبت به نهاد بنیاد شهید خدشهدار شود.
وی تصریح کرد: طی جلسات متعدد شفاف به مسئولان لرستان اعلام کردهایم با ساخت برجهای دوقلو بدون پیوست فرهنگی و صرفاً ساخت یک برج بهدنبال نمادسازی نباشند و مشکلات مردم را بیشتر نکنند بلکه با یک خرد جمعی بهدنبال حل مسئله باشند.
پیوست اجتماعی پروژه کارشناسی شود
مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری برجهای دوقلو با بیان اینکه مشکل عمده ما این است که در پروژههای عمرانی بهدنبال قیچیکردن روبان هستیم، امروز را میبینیم و به فکر آینده نیستیم عنوان کرد: چه کسی تعهد میدهد با ساخت برجهای دوقلو در 30 طبقه بدون پیوست فرهنگی مترو پلی دیگر نه از جهت آوارشدن سازه بلکه در زمینه معضلات بافت اجتماعی و محیطی اتفاق نیفتد؟
وی با بیان اینکه باید براساس مطالعه بافت فرهنگی و واقعیتهای موجود خرمآباد برجهای دوقلو شروع بهکار کند بیان کرد: از مسئولان لرستان انتظار داریم به هر دلیلی چه از طرف شرکت سرمایهگذار و چه از طرف شریک سرمایهگذار کار غیر فنی در گذشته انجام شده است این نگاه غیرفنی را ادامه ندهیم، منبع مالی را اولویت دوم و اولویت اول را مطالبه مردم و اثر این پروژه بر شهر خرمآباد بگذاریم.
زاهدی گفت: پروژه برجهای دوقلو در حال حاضر 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ادامه این پروژه با 30 طبقه نهتنها از جهت معضلات اجتماعی از جهت اقتصادی نیز توجیه ندارد ولی میشود با تصمیمگیری درست به این پروژه با نگاه فنی نگاه کنیم.
وی در رابطه با جرثقیلهای ( تاورکرین) برجهای دوقلو که سبب نگرانی مردم خرمآباد شده است تصریح کرد: تاور کرین که نام دیگر آن جرثقیل برجی است و در پروژه های بلند مرتبه توانایی بالا بردن اجسام سنگینوزن را دارد متعلق به شرکت سرمایهگذار(معین کوثر) نیست بلکه متعلق به شرکت پیمانکار طراحی و اجرای اسکلت فلزی بهعنوان شریک سرمایهگذار مستقر دراین پروژه است.
مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری برجهای دوقلو خاطرنشان کرد: یکی از اصول و استاندارد تاورها قفلنبودن و چرخیدن آنهاست، ولی با توجه به اینکه مردم و مسئولان لرستان احساس خطر میکنند که ممکن است این جرثقیلها(تاور) سقوط کنند جهت رفع دغدغه مردم و مسئولان اظهار نامههای حقوقی و قضایی برای شرکت پیمانکار ارسال کردهایم که طی بازه زمانی مشخص اقدام به جمعآوری کند در غیر این صورت علیرغم اینکه ما هیچگونه وظیفهای نداریم ولی به دلیل رفع دغدغه مردم تیم کارشناسی شرکت معین کوثر اقدام به دمونتاژکردن تاورها ( بازکردن تاورها ) میکند.
جرثقیلهای برجهای دوقلو جمعآوری میشود
وی با بیان اینکه طی یک ماه آینده جرثقیلهای (تاورکرین) برجهای دوقلو جمعآوری میشود، اظهار داشت: واحد اچسیای شرکت سرمایهگذار تمام چکلیستهای مربوط به تاورهای برجهای دوقلو را بهصورت ماهیانه بررسی میکند و از بابت خطرآفرین بودن این جرثقیلها (تاورکرین) هیچگونه دغدغهای نیست ولی به دلیل بُعد روانی که مردم احساس خطر میکنند هزینه بازکردن جرثقیلها را شرکت سرمایهگذار بهعهده گرفته است.
زاهدی افزود: مردم و رسانهها باید از مسئولان درخواست کنند زیرساختها و پیوست اجتماعی پروژه برجهای دوقلو مجدد کارشناسی شود و کاملاً فرصتها و تهدیدهای این پروژه مشخص شود.
مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری برجهای دوقلو عنوان کرد: مردم لرستان باید مدل مطالبه خود را تغییر بدهند و بهدنبال ساخت یک نماد که نهتنها آورده اقتصادی برای شهر و شهروندان ندارد بلکه معضلات زیست اجتماعی و فرهنگی غیرقابل جبرانی برای شهروندان بهبار میآورد نباشند.
وی بیان کرد: برجهای دوقلویی که قرار است روزانه پذیرای هزارن نفر باشد آن هم در یک خیابان کمعرض و در مجاورت پارک کیو آیا میتواند نفع مردم باشد؟ آیا مردم عامه قدرت خرید واحد ساختمانی از برجهای دوقلو را دارند؟ شاید عده قلیلی از مردم این استان قدرت خرید واحدهای این ساختمان را داشته باشند، ولی عامه مردم باید معضلات ترافیک خیابان بهواسطه ساخت این برجها را تحمل کنند.
انتهای پیام/ 645/ش
منبع: تسنیم
کلیدواژه: برج های دوقلوی خرم آباد برج های دوقلو خرم آباد پروژه برج های دوقلو ساخت برج های دوقلو شرکت سرمایه گذار برج های دوقلو استان لرستان خبرگزاری تسنیم پیوست فرهنگی نفع مردم نه تنها جرثقیل ها معین کوثر هیچ گونه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۷۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بهرهگیری از گیمیفیکیشن در برنامهریزی شهری
استفاده از گیمیفیکیشن در طراحی و برنامهریزی شهرهای امروزی بسیار رایج است و حتی میتوان پیش از اجرای طرحها در دنیای واقعی، آن را در بازیهای ویدئویی مورد آزمایش قرار داد.
به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، گیمیفیکیشن شامل استفاده از عناصر بازی و اصول طراحی برای ایجاد تجربیات جذاب و انگیزشی برای اهداف مختلف است و در برنامهریزی شهری میتواند ابزاری قدرتمند برای افزایش مشارکت عمومی، آگاهی و بازخورد در مورد پروژهها و موضوعات مختلف باشد.
امروزه در بسیاری از شهرهای جهان برای توسعه پروژههای شهرسازی از بازیهای کامپیوتری محبوبی همچون فورتنایت (Fortnite)، ماینکرافت (Minecraft) و ردپای شهر (UrbanFootprint) استفاده میشود. به نظر میرسد شبیهسازهای رایانهای با تکیه بر شهود و کاربرد گسترده، ابزار جدید و مهمی در برنامهریزی شهری هستند که از این طریق شهروندان را به مشارکت دعوت میکنند و پروژههای برنامهریزیشده را سرگرمکننده میسازند. کاربرد بازیهای شبیهسازی شهری در زندگی واقعی نشان میدهد که برنامهریزان شهری درنهایت همیشه به ورودیهایی نیاز دارند که شهر به آنها تعلق دارد و این ورودیها شهروندان هستند.
بازی برنامهریزی شهریبازیهای ویدئویی شبیهسازی شهر با توجه به دشواری ایجاد تعادل در سیستمهای پیچیده، چندین دهه است که بازتابی از نحوه درک شهرها بوده و بهتدریج به تغییر برنامهریزیهای استراتژیک، مدیریت منابع یا معیارهای ارزیابی ابتکارات مختلف برای شهرهای فیزیکی و مجازی منجر شده است. ساختوساز شهرها نیز در طول تاریخ بهتدریج پیچیدهتر شد، تا جایی که تبدیل به یک شبکه متراکم از تعاملات شده است.
بیشتر شبیهسازها هنوز روی جادهها و بزرگراهها تمرکز میکنند، با این حال بهتدریج نگرانیهای دیگری در میان شهروندان شروع به ظهور کرد که در نهایت به بازیهای ویدئویی منتقل شد و مطابق آنها مردم سراسر جهان خواستار تغییر شیوههای جابهجایی، انرژی و فعالیتهای محلی، همچنین مدیریت کارآمد زباله (ترجیحاً دور از مناطق مسکونی) و شهرداران به استفاده از فناوری برای مدیریت شهرها ملزم شدند.
تقاضای شهروندان برای خدمات بهداشتی، آموزشی، نظافت و مواردی از این قبیل نیز یک امر ثابت در برنامهریزی شهری است، بنابراین خیلی زود بازیهای ویدئویی ظهور کردند که شهروندان در آنها میزان رضایت یا نارضایتی خود را از مدیریت نشان میدادند.
بازیهای شهرسازی بهتدریج ابعاد و شاخصهایی را اضافه کردند که شامل محیط زیست، حاکمیت، اقتصاد، انسجام اجتماعی، سرمایه انسانی، گسترش بینالمللی، فناوری و مواردی از این قبیل بود و سیستمهای مدیریت شورای شهر با نمونههای بازی، دیجیتالی شد.
بازیهای ویدئویی امروزی به پیچیدگی پانلهای مدیریت شهری هستند و سطح دشواری آن به میزان قابلتوجهی افزایش داشته است. سطح پیچیدگی این بازیها بهحدی بالا رفته است که با دوقلوهای دیجیتالی شهرهای واقعی رقابت میکنند. پیچیدگی و تراکم روابط اکوسیستمیک شهرها در این بازیها افزایش داشته و تغییر هر یک از متغیرها، برای مثال بهبود حملونقل، بدون تأثیرگذاری بر دیگر موارد غیرممکن است.
از سوی دیگر بازیکنان این بازیها همانند شوراهای شهر باید با تعداد بیپایانی از وظایف چالشبرانگیز مقابله کنند. یک روش جالب برای مقایسه رابطه بین بازیهای ویدئویی برنامهریزی شهری و برنامهریزی شهری واقعی به این شرح است که بازیکنان ساعتها تلاش میکنند تا شادی شهروندان دیجیتال خود را به حداکثر برسانند و دادههای بیشتری نسبت به بسیاری از مدیران شهری در چند دهه پیش در دسترس دارند.
طراحی شهرها با ماینکرافتماینکرافت یکی از محبوبترین بازیهای کامپیوتری در جهان است که بازیکنان را دعوت میکند دنیای ساختمانها، دهکدهها و دیگر عناصر فضایی خود را بسازند. هر ماه بیش از ۱۱۰ میلیون نفر ماینکرافت بازی میکنند، اما میتوان از آن برای برنامهریزی شهری نیز استفاده کرد.
یک مدیر پروژه سوئدی در سال ۲۰۱۳ به اجرای تعدادی از پروژههای برنامهریزی شهری با استفاده از ماینکرافت پرداخت. این اقدام منحصربهفرد شامل کارگاههای مشارکتی انجام گرفت که طی آن ساکنان تشویق میشدند به همراه کارشناسان از این بازی کامپیوتری استفاده و فضاهای عمومی را طراحی و بازطراحی کنند. این قبیل پروژههای محلهای سازماندهندگان را قادر میسازد بافت شهری محیط خود را تغییر دهند.
امروزه نیز کارگاههای بسیاری در این زمینه برگزار میشود. شرکتکنندگان در این کارگاه همیشه اعضای جامعه محلی هستند. در اصل از افرادی برای شرکت در این کارگاهها دعوت میشود که ساکن محیطهای اطراف فضاهای عمومی شهرها و کارشناسان واقعی موقعیتهای محلی هستند. در این کارگاهها همچنین از همه ذینفعان پروژه، معماران، شهرسازان یا برنامهریزان شهری بهعنوان شرکتکنندگان کلیدی دعوت میشود تا بتوانند در طول کارگاه به صحبتهای شرکتکنندگان گوش دهند و جهت پروژههای شهری را تعیین کنند.
استفاده از ماینکرافت دو دلیل دارد، اول اینکه برای نسلهای جوانتر که میتوانند از طریق بازی در موضوعات شهری و فرآیندهای مشارکتی قرار گیرند، بسیار جذاب است. دلیل دوم اینکه این بازی یک ابزار بسیار آسان برای استفاده محسوب میشود. مخاطبان ماینکرافت از هر رده سنی و فرهنگی هستند و در عرض ۲۰ دقیقه میتوان آن را به افراد بیسواد نیز آموزش داد.
این کارگاهها به جوانان میپردازد، اما از همه گروههای سنی دیگر نیز دعوت میکند و قصد دارد شکافهای دیجیتالی و نسلی را پر کند. این واقعیت که کودکان اغلب به شرکتکنندگان بزرگتر یاد میدهند که چگونه از ماینکرافت استفاده کنند، به پویاییهای جالبی منجر میشود.
با این حال از آنجا که ماینکرافت برای معماران و برنامهریزان شهری در نظر گرفته نشده است، جزئیات کافی برای برنامهریزی ایجاد ساختمانها یا محلهها را ارائه نمیدهد. بنابراین زمانی که پروژهای از یک کارگاه طراحی مشارکتی توسط شورای محلی تصویب شد، مسائل فنی به برنامهریزان شهری واگذار میشود.
طراحی شهری به کمک بازی Cities:SkylinesCities:Skylines نمونه دیگری از بازیهای برنامهریزی شهری است. این بازی کامپیوتری محبوب به دلیل جزئیاتی که دارد، بسیار مورد علاقه برنامهریزان شهری است و حتی توسط شهر استکهلم در برنامهریزی یک منطقه شهری جدیدی مورد استفاده قرار گرفته است. Cities:Skylines در کنار سایر شبیهسازهای شهرسازی، یک محیط کم استرس را برای توسعه یک شهر ارائه میدهد که کیفیت زندگی را برای شهروندان و حل مشکلات به هنگام بروز مشکلات زیرساختی و اقتصادی فراهم میکند. بسیاری از برنامهریزان شهری از این بازی برای نمایش ایدههای برنامهریزی و آزمایش آنها استفاده میکنند.
حضور یک متخصص فضای عمومی در کارگاههای برنامهریزی شهری این بازی برای راهنمایی شرکتکنندگان بسیار مهم است. این متخصص بهعنوان مثال راههای مختلفی را برای افزایش امنیت و در عین حال طراحی یک فضای عمومی محبوب پیشنهاد میکند که شاید پیش آن هرگز تصور نشده بود.
توجه به این نکته ضروری است که بازیهایی مانند Cities:Skylines نشان میدهد که چه مشکلاتی در برنامهریزی شهری در دنیای واقعی وجود دارد. این امر با نحوه شروع ساخت شهر با اتصال مجموعهای از جادهها، خیابانها و بزرگراهها به ورودیهای اصلی و بخشهای از قبل موجود شهر توسط بازیکنان نشان داده میشود.
گیمیفیکیشن در شهر هوشمندشهرهای هوشمند نیز میتوانند به لطف بازیهای ویدئویی، پیادهسازی مدلهای دیجیتالی مانند دوقلوهای دیجیتال را قبل از استفاده در شهرهای واقعی مورد آزمایش قرار دهند. گیمیفیکیشن افزوده مهمی به ایدهآلهای شهرهای هوشمند محسوب میشود و طراحی مشارکتی بخش مهمی از این فرآیند است. با استفاده از بازیهای رایانهای رایج و آسان برای یادگیری، شهروندان میتوانند با هزینه و تلاش کم به تغییر محیط شهری خود برای همه افراد درگیر در فرآیند برنامهریزی کمک کنند. نتایج برنامهریزی شهری مشارکتی از طریق گیمیفیکیشن میتواند بخشی از طراحی شهر هوشمند باشد و در آینده، این امکان وجود دارد که هر شهروند در یک شهر هوشمند به اپلیکیشنی دسترسی داشته باشد که در آن نهتنها میتواند اخبار را ببیند و به مسائل شهر خود رأی دهد، بلکه بتواند در برنامهریزی ایدهها و ابتکارات نیز مشارکت داشته باشد. گیمیفیکیشن یک راه بسیار مناسب برای درگیر کردن بخشهای بزرگی از مردم و جمعآوری نظرات آنهاست.
در واقع طراحی شهری و برنامهریزی فضاهای عمومی با ایجاد اجتماع و زیستپذیری برای شهروندان همراه است. عناصر شهر هوشمند میتوانند به بهبود و افزایش این جنبهها کمک کنند، اما اگر شهروندان از فضاها استفاده نکنند، هوشمندیها بیهوده خواهد بود. بنابراین حمایت و توانمندسازی مشارکت شهروندان از طریق بازی در طراحی شهری میتواند راهکار مناسبی باشد، چراکه جوامع در مرکز این فرآیند قرار دارند.
کد خبر 750503